LOCATIE

Gevestigd op het Westelijk Handelsterrein (WHT)

Achter de statige gevels van het Scheepvaartkwartier ligt het Westelijk Handelsterrein, een eind-negentiende-eeuws pakhuizencomplex van twee verdiepingen met grasdaken. Het complex werd in 2001 voorzien van een zwevende glazen kap, in de pakhuizen zijn nu trendy restaurants, cafés, galerieën en clubs gevestigd.

De Maatschappij Westelijk Handelsterrein NV werd in 1890 opgericht met als doel 'het bouwen en verhuren van geheele pak- en woonhuizen'. Initiatiefnemer was de directeur van het Blaauwhoedenveem Joannes C.A. Hol, die tot 1910 in het huis aan de straatzijde woonde. In de beginjaren was het Blaauwhoedenveem de enige huurder, maar na de eeuwwisseling waren er ook andere huurders. De laatste jaren werden de pakhuizen voor opslag van kleinere ondernemingen gebruikt.

De neo-renaissancegevels van de woonhuizen waren representatief bedoeld. De gevels van de pakhuizen waren sober en rationeel. Het complex is ontworpen door de Rotterdamse architect T.L. Kanters. De naam Kanters komt regelmatig voor als ontwerper van industriële complexen in Rotterdam: het pakhuis St. Job, het Blaauwhoedenveem, het Katoenveem, pakhuis de Molukken en pakhuis Santos zijn van J.J. of Ph. Kanters. T.L. Kanters ontwierp woonhuizen op het Westplein 11, Eendrachtsweg 35 en 52-54 en 13 panden aan de Heemraadssingel. Op Heemraadssingel 141 was de firma T.L. Kanters & Zonen gevestigd.

Pakhuizen
De 36 pakhuizen zijn zes meter breed en hebben aan de linkerzijde een diepte van 25 meter en aan de rechterzijde van bijna 40 meter. Het pakhuiscomplex is het enige Rotterdamse met een split-level. Het was bereikbaar via een poort in de Van Vollenhovenstraat die toegang gaf tot twee hellingbanen. De toegang bestond oorspronkelijk uit drie poorten met stalen hekwerk voor paard en wagen. De toegang is vergroot om vrachtwagens toegang te bieden. Het dak van de bovenste pakhuizen was bedekt met een grasdak, naar verluidt aangebracht om het uitzicht vanuit de bisschopswoning aan het Koningin Emmaplein niet te bederven. Jarenlang graasden er schapen op het dak. De vloer van de open rijstraat op het hoogste niveau heeft een interessante constructie van ijzeren profielbalken, verbonden met betonnen troggewelven.

Het complex werd in 2001 voorzien van een zwevende glazen kap en getransformeerd in een trendy uitgaanscentrum. Aan de centrale overdekte ruimte grenzen restaurants, cafés, galerieën en dansgelegenheden. De overkapping is ontworpen door Mick Eekhout van Octatube. De verbouwing van het complex is gedaan door de architecten Henk Klunder en Jan van der Weerd. De meeste karakteristieke elementen als de zware houten schuifdeuren, de balkenplafonds, het metselwerk en de klinkerbestrating zijn gehandhaafd. In oktober 2002 is het complex officieel geopend.

Bron: www.architectuurinrotterdam.nl

Scheepvaartkwartier Rotterdam

Het Scheepvaartkwartier (of Het Nieuwe Werk) is een wijk in Rotterdam gelegen aan de oevers van de Nieuwe Maas. De wijk wordt begrensd door de Westzeedijk het Vasteland, de Maastunnel traverse, de Parkkade, de Westerkade, de Willemskade en de oprit van de Erasmusbrug. De Veerhaven en de nabijgelegen Parklaan met zijn monumentale bouw van rond 1900 vormen het centrum van het Scheepvaartkwartier.

Het Scheepvaartkwartier werd rond 1840 door de stadsarchitect W.N. Rose ontworpen als planmatig aangelegd stadskwartier.

De Veerhaven ligt in de wijk Het Scheepvaartkwartier
De 36 pakhuizen op het WHT hebben allemaal hun eigen ingang

WHT = Westelijk Handelsterrein

Achter de statige gevels van Scheepvaartkwartier bevindt zich een uniek complex van pakhuizen onder een glazen overkapping, bestaande uit galeries met moderne kunst, restaurants met gerechten uit alle windstreken en winkels met een verrassend aanbod.

Biblio is gevestigd op het Westelijk Handelsterrein

Wist je dat?

Er vroeger in de pakhuizen allerlei goederen opgeslagen werden uit de Veerhaven? Aanvankelijk ging transport nog met paard en wagen, waarbij de paarden in de benedenstraat gestald werden. Later werd de entree aangepast op het vrachtverkeer.

Bij mooi (en slecht!) weer kan je terecht op ons overdekte buitenterras